Встановлення додаткового радіатора АКПП: плюси та мінуси
Існує два типи автовласників – одні вважають, що зайвий раз у автомобілі лізти не варто, що виробники пропрацювали вузли та агрегати досить добре, і вони не потребують покращень. Інші навпаки, вдаються до тюнінгу настільки, що незабаром їх автомобілі нагадують вихідні моделі лише частково. Втім, є й ті, які проводять поліпшення точково, лише тоді, коли це необхідно. Цей матеріал орієнтований переважно ними. Ми розповімо все про встановлення додаткового радіатора АКПП, щоб запобігти дорогому ремонту коробки автомат.
Трішки історії
Ще чверть століття тому питання: «А чи потрібен автоматичній коробці власний радіатор?» - Не задавалися. Тому свідчення всякі літні Pajero, Cherokee і BMW 5, які, незважаючи на свій солідний вік, продовжують із завидною завзятістю їздити дорогами країни. У їхнє «золоте століття» автомобілебудування радіатори охолодження АКПП обов'язково займали своє місце поряд з радіатором двигуна.
- Інформація до роздумів: цікаво, а чи реально буде зустріти у 2040 році Рено Логан чи КІА Ріо 2020 випуску з рідним «автоматом»?
У сучасних автомобілях охолодження АКПП зазвичай є вбудованим у радіатор охолодження двигуна*. У нього просто закріплюють спеціальну трубку, яка через теплообмінники охолоджує і рідину ATF. Це рішення значно полегшує конструкцію, але як воно впливає на термін служби коробки?
*На деяких сучасних автомобілях продовжують встановлювати окремий радіатор на АКПП. Наприклад, TOYOTA CAMRY з двигунами серії MZ, серії Mitsubishi Pajero Sport, Mercedes Sprinter і т.д. Ресурс коробок АКПП вони значно перевищує середні показники.
А навіщо взагалі на АКПП охолодження?
Тепер із силою потріть долоні один об одного так, начебто задумали геніальну витівку. Чи відчуваєте, як вони нагрілися? А в працюючій АКПП сили тертя виникають у тисячі разів більше! Якщо дати їм волю, то температури всередині механізму зростуть настільки, що він знищить сам себе (150?С). У той же час робочий діапазон для більшості автоматичних коробок знаходиться в проміжку 60-90˚С. Тому без системи охолодження у цьому вузлі ніяк.
Але чому ми вважаємо, що охолодження через радіатор двигуна не зовсім підходить?
Все просто – робоча температура двигуна внутрішнього згоряння набагато вища, ніж робоча температура АКПП, отже, робити їм одну систему охолодження – це рішення більшою мірою обумовлене економією, ніж інженерними розрахунками.
Наскільки критичною для АКПП відсутність «особистого» радіатора? Давайте пояснимо також на прикладі. Робоча температура ДВЗ - це 100-110˚С, робоча температура АКПП, як уже казали - 60-90˚С. Різниця приблизно 20-30˚С. Отже, коробка змушена функціонувати з постійним ризиком перегріву. Уявіть, що зараз на 20 градусів підніметься температура у Вашій квартирі. Жити ще буде можна, але на бігову доріжку або велотренажер сил вже точно не вистачить! Тому як тільки АКПП починає працювати під навантаженням, з нею починаються проблеми.
Приклад, звичайно, притягнутий за вуха, але певне уявлення він дає і пояснює, чому сучасні автомати сильно поступаються ресурсом своїм «батькам і дідам».
Як виходити із ситуації?
Виходом може стати додатковий радіатор АКПП. Він без проблем підключається до контуру між «штатним» радіатором та коробкою, а монтується перед основним радіатором.
Ось що дає "особистий" радіатор коробки:
- прибирає перегрів;
- підвищує ресурс коробки та її основних деталей;
- збільшує інтервал між заміною ATF рідини.
При цьому така установка додаткового масляного радіатора АКПП не вимагає серйозних втручань у конструкцію – він закріплюється на основний радіатор термостійкими стяжками, а в шланги штатної системи охолодження вставляються коробки трійники. Після цього радіатор АКПП залишається з'єднати з трійниками та вуалем – все готово!
Здавалося б, як чудово, чудово і місцями чарівно ... але, як і в будь-якому втручанні в заводську конструкцію, тут є підводні камені.
Мінуси додаткового радіатора АКПП
Коли автомобіль у літню спеку рухається в рваному режимі по міській пробці, або коли потихеньку припадає пилом по звивистій грунтовці до найближчого пляжу, або коли стартує від світлофора так, ніби за ним чорти женуть, то додатковий радіатор охолодження є рятівником АКПП від неминучої загибелі.
Але уявіть собі запуск автомобіля взимку, коли навіть стовпчик у термометра зморщився. Коробці треба швидко вийти на температуру хоча б у 60˚С, а в неї стандартна система працює як холодильник, та ще й додатковий радіатор морозить. ATF-рідина починає рухатися не розігрівшись, і, будучи густою як сметана, геть-чисто видавлює сальники коробки! А їхня заміна вимагає демонтажу коробки. Виходить, виграємо в одному, програємо в іншому?
Ні! Проблема вирішується, якщо додаткове охолодження АКПП встановити термостат, який відкривається, коли температура починає перевищувати 80-90 градусів, а в інших випадках залишається закритим. Тоді вийде, що встановлений радіатор коробки працюватиме лише в тих випадках, коли температура почне перевищувати робочу, а до того система охолодження працюватиме в штатному режимі. Взимку коробка швидко нагріватиметься, а влітку швидко охолоджуватиметься, постійно перебуваючи в комфортному для себе температурному коридорі. Погодьтеся – це просте та елегантне рішення для усунення проблеми перегріву АКПП.
Кому дод. радіатор потрібний обов'язково?
Радіатор АКПП з термостатом як повітря необхідний тим, хто постійно експлуатує свій автомобіль в умовах щільного міського трафіку, хто періодично експлуатує свій автомобіль на бездоріжжі, хто віддає перевагу активному стилю водіння. Якщо Ви помітили ривки та поштовхи при перемиканнях, якщо автомат періодично буксує та затягує перемикання передачі, але цих проблем немає, коли автомобіль працює «на холодну» – це симптоми перегріву коробки, і треба подумати про встановлення радіатора. Крім того, існують моделі авто, де проблема перегріву спочатку АКПП стоїть особливо гостро.
Chevrolet Cruze та Captiva
Ми взяли ці авто для прикладу, тому що їхні власники часто скаржаться на проблеми з автоматичною трансмісією. Наші майстри вважають так - хочете їздити трасою на цих моделях зі швидкістю 100км/год, відразу ставте доп. охолодження. Якщо його немає, то міняйте олію в коробці кожні 30 тис. км. і катайтеся в крайньому правому ряду як бабуся, а якщо помітили, що пропадає шоста передача, то знайте – ці заходи Вам не допомогли.
Ті, хто ставив додатковий радіатор для АКПП, відзначали, що автомобіль одразу починає поводитися по-іншому, і вважають таку установку життєво необхідною для цих моделей.
Реальний відгук власника Chevrolet Cruze:
«На СТО поставили мені радіатор, і я бігом на трасу. Швидкість 130 км/год стала протягом години, без зупинок. На 120 км/год температура не перевищила 93 градуси, при кік-дауні з 80 до 160 км/год температура зросла до 100 градусів, після чого почала повільно знижуватися до звичних 93-95 градусів. Підсумок знизили середню температуру в АКПП приблизно на 20-25 градусів. Я вважаю, що результат гідний!
Де можна встановити додатковий радіатор на АКПП?
Провести роботи зі встановлення системи охолодження АКПП можна і у себе в гаражі, володіючи необхідними навичками та інструментами. Але знайте - як тільки Ви обріжете штатні шланги для монтажу додаткового радіатора - дороги назад немає. Поки все не буде зроблено правильно, автомобіль не поїде. Тому, щоб уникнути непотрібного ризику та втрат часу, зверніться до професіоналів.
На СТО «Platinum service» можуть швидко вмонтувати радіатор охолодження АКПП та додатковий термостат у штатну систему охолодження коробки. Щоб визначити, чи потребує Ваш автомобіль у проведенні подібної роботи, ми використовуємо спеціальні наклейки-датчики нагрівання коробки і після цього підбираємо розміри додаткового радіатора. Встановлення додаткового радіатора АКПП у Дніпрі не буде великою проблемою, якщо Ви звернетеся до нас, а ця процедура вважається головним способом продовжити життя автоматичної коробки перемикання передач. Приїжджайте, на Вас чекають за адресою м. Дніпро, вул. Лазаряна 3.